長岡技術科学大学
   
 

--

島田英昭 & 北島宗雄(2005)

島田英昭 & 北島宗雄. (2005). SMMAPS:障害者の個人特性に応じた情報提示システム. ヒューマンインタフェースシンポジウム. 719-724

 

SMMAPS:障害者の個人特性に応じた情報提示システム

本研究は、障害者の個人特性に応じたマニュアルの提示システムであるSMMAPS(Scenario-based Multimedia Manual Authoring and Presentation System)の仕様を提案する。 SMMAPSでは、マニュアルは場面の集合であるシナリオとして提示される。 場面は、材料データベースに保存されているマルチメディア材料を組み合わせて作成される。 材料には、写真、アニメーション、動画、字幕、手話、注意喚起効果(対象の点滅、長方形など)などがある。 個々の材料には、テキストの抽象度、注意喚起効果の有効性などの属性が定義されている。 それらの属性は、個人の認知特性に合わせて場面を生成する際に参照される。 本研究では、今回提案する仕様に則り、災害避難マニュアルの試作を行った。 試作には、SMIL(Synchronized Multimedia Integration Language)を利用した。 また、認知・知的障害者に対応できるようにした。 最後に、シナリオと場面を作成するためのオーサリングシステムの開発と、認知心理学的知見を利用した障害者への有効な情報提示方法について議論する。

SMMAPS: Scenario-based Multimedia Manual Authoring and Presentation System for Persons with Disabilities

This paper describes a specification of SMMAPS, Scenario-based Multimedia Manual Authoring and Presentation System, a system for creating and presenting instruction manuals which can consider individual needs of persons with disabilities. An instruction manual is represented as a scenario, defined as a sequence of scenes that are composed by combining multimedia components, such as photo, animation, movie, explanatory text, hand language, narration, and attention-attracting effect (blinking object, rectangle, etc.) retrieved from material database. Each material has attributes that define the abstraction level of narrative text, available attention-attracting effect, etc., which are used to create scenes that match the cognitive characteristics of the intended users. The proposed specification was implemented as a prototype emergency evacuation manual in SMIL (Synchronized Multimedia Integration Language) with the purpose of creating scenarios suitable for persons with cognitive or intellectual disabilities. This paper concludes by discussing future work including development of authoring systems for scenarios and scenes, and preparation of default settings for representative users with disabilities by recruiting existing knowledge in the field of cognitive psychology.

 

Download