長岡技術科学大学
   
 

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羽渕由子,竹内晴彦,北島宗雄(2008)

羽渕由子,竹内晴彦,北島宗雄. (2008). ウェブページ評価時の視行動 -- ページ構成要素の機能と位置に着目した検討. 人間工学, 44, 2, 92-99.

 

ウェブページ評価時の視行動 -- ページ構成要素の機能と位置に着目した検討

本研究は,ウェブページ評価時の利用者の視行動を, ウェブページスキーマの観点から明らかにすることを目的として実施された. ウェブページスキーマとは,あるコンテクストにおいて“どの情報を利用すると有益か”という ウェブページ上での“情報の特徴に関する知識(機能スキーマ)”と “有益と思われる情報はここにあるはずだ”というウェブページ上の“情報の位置に関する知識(位置スキーマ)”であり, 従来の研究では考慮されてこなかった. 高頻度利用者8名,低頻度利用者8名が,3サイト(ニュース,ポータル,企業), 各6ページ(コンテンツ,ナビゲーション,広告の各機能を左,中央,右の各位置に配置)の利用性評価を行い, その間の視行動を記録した. 総注視点数を領域(機能,位置)で比較した結果, 利用経験にかかわらず,利用目的やコンテクストが明確なサイトでは機能に基づいて, そうでないサイトでは位置に基づいてページを評価していることが示された.

 

Web visitors' viewing behavior when evaluating a Web-page: From the viewpoint of function and location of the components of a Web page

The purpose of this study is to investigate Web-visitors' viewing behavior by using eye-tracking data while they are evaluating usability of a Web page. Users' eye-scanning strategies were analyzed in terms of user experience, Web-site categories, and function and location of Web-page components. Two Web user groups, eight heavy users and eight light users, were asked to browse and evaluate a total of eighteen Web pages from three Web-site categories, portal, news, and corporation. It was assumed that the participants would exhibit either content-based Web page viewing behavior, characterized by the manner or function of viewing areas, i.e., contents, navigation, and advertisement, or location-based Web page viewing behavior, characterized by the absolute location of viewing areas, i.e., left, middle, and right. The total number of fixations for each area was measured. The results demonstrate that the users adopted a function-based viewing strategy when the site purpose was obvious, otherwise they adopted a location-based viewing strategy.

 

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