長岡技術科学大学
   
 

--

北島宗雄,熊田孝恒,小木元,赤松幹之,田平博嗣,山崎博. (2008)

北島宗雄,熊田孝恒,小木元,赤松幹之,田平博嗣,山崎博. (2008). 高齢者を対象とした駅の案内表示のユーザビリティ調査: 認知機能低下と駅内移動行動の関係の分析. 人間工学, 44, 3, 131-143.

 

高齢者を対象とした駅の案内表示のユーザビリティ調査: 認知機能低下と駅内移動行動の関係の分析

本研究では,高齢者にとっての駅の案内表示のユーザビリティについて,加齢に伴う機能低下が知られて いる,プランニング・注意・作業記憶機能に着目し,これらの低下と駅における移動行動の関連を明らかに する.第1回目の調査では,認知的加齢特性検査を168名の高齢者を対象に実施し,全機能優位群,1機能の み低下群3群の計4群を抽出し,各群に属する3名に,秋葉原駅,大宮駅,巣鴨駅のいずれかの駅で,乗り換 え・駅施設利用課題を遂行させた.第2回目の調査では,同検査を154名の高齢者を対象に実施し,1機能の み優位な群3群を抽出し,各群から,東京駅,渋谷駅,いずれかの駅の利用経験のある者2名,まったくな い者1名の計3名を選出し,駅構内の目的地までの移動課題を遂行させた.課題遂行過程を,認知機能の低 下パターンに駅に関する知識である駅のメンタルモデルがどのように利用されているかという点も含めて分 析した結果,1)注意機能があっても,プランニング機能が低下している場合は,メンタルモデルがあると きには,表示を見ない.メンタルモデルがないときには,何を見つけるべきかが定かでなく,不要な情報を 取得するのみで,課題達成のための情報取得を行わず,その結果,迷う,2)プランニング・注意機能が低 下している場合には,ゴールの設定があいまいであり,案内表示からの情報の取得が十分になされず,迷う ことになるというユーザビリティの問題があることがわかった.

 

Usability of Guide Signs at Railway Stations for Elderly Passengers: Focusing on Planning, Attention, and Working Memory

This research addresses usability of guide signs at railway stations for elderly passengers by understanding how a deficit in cognitive functions affects their behavior. The cognitive functions include planning, attention, and working memory, known to decrease independently with aging and indispensable for performing station tasks. We conducted two field surveys. In the first survey, paper-based cognitive-ability-assessment tests were issued for a total of 168 elderly participants. Based on their scores, four groups were defined; one with no problem and the other three with one inferior cognitive function. Each of three participants from each group performed tasks, such as transferring from line A to line B and using facilities at train stations, at one of three stations(Akihabara, Ohmiya, and Sugamo). In the second survey, a total of 154 elderly participants took the paper-tests, and three groups, each of which had one normal cognitive function, were defined. Three from each group with different use experience performed tasks at two stations(Tokyo and Shibuya). The results showed that 1)persons with inferior planning function with normal attention function did not use guide signs when they had mental model, whereas they did not gather task-relevant information but irrelevant one when they had no mental models because of lack of definite task goals, causing them to get lost, and 2)persons with inferior planning function and inferior attention consistently had problems in gathering task-relevant information by using guide signs because of vague description of behavioral goals.

 

Download