長岡技術科学大学
   
 

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北島宗雄, 田平博嗣, 斎藤浩 (2006)

北島宗雄, 田平博嗣, 斎藤浩. (2006). 階層メニューの評価・改善法の提案 -- カーナビの施設・ジャンル検索メニューを例として. 人間工学, 42, 2, 87-97.

 

階層メニューの評価・改善法の提案 -- カーナビの施設・ジャンル検索メニューを例として

本論文では,階層メニューの評価・改善法を提案し, カーナビの施設・ジャンル検索メニューを 対象として,その妥当性を検証する.提案する手法は2段階からなる.第1段階では,評価対象の階層メニューがどのようなコンテクストのなかで利用されるのかをインタビューにより調査する.これにより,ユーザが目的地設定を行う際にとる手段,利用する知識,経験,および外部情報,生じる問題点,その回避法を明らかにする.そして,ユーザが目的地設定をメニューを介して行う際に,うまく行えない状況を明らかにする.第2段階では,問題の起こりそうなメニューを対象として数百人規模の質問紙調査を実施し,メニュー文言に関するユーザの知識を明らかにする.そして,その結果に基づいてユーザのメニュー選択傾向を予測し改善案を策定する.さらに,本提案手法によるメニュー項目選択予測がユーザテスト結果と一致することを示し,改善案が妥当であることを示す.

 

A Method for Evaluating and Revising Hierarchical Menus -- in the Case of Menu System for Destination Setting in a Car Navigation System

This paper proposes a method for evaluating and revising a hierarchical menu system by using results from a series of usability evaluation experiments. The method consists of two stages. The first stage is to understand the context in which the menu system in question is actually used in real situations by means of intensive interviews. This makes clear the situations in which the user should have difficulty in accomplishing his/her tasks using the menu system. The second stage is to elucidate user's knowledge about the terms used in the menu system which we assume provides the basis for the user to decide which to select when performing the task. This is done by a large scale user test in which a user answers the degree of similarity between the terms used in the menu system and the description of the task he/she has to do by using the menu system. A method for revising the menu system by taking into account the user's knowledge is proposed. We finally show the validity of the proposed method by conducting a user experiment whose results show that the similarity measures are a good predictor for user's menu item selection.

 

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